HDR aan de Moezel!

 Alle werken op deze website © Jan Alex Leys tenzij anders vermeld

Er zijn weinige technieken in de fotografie waarover zoveel gediscuteerd wordt en waarin zoveel overdreven wordt als in HDR. De meesten onder ons weten wel dat HDR staat voor "High Dynamic Range", waarvoor deze techniek echter best kan gebruikt worden, daarover verschillen de meningen nogal. De sensor in onze camera kan niet zoveel contrast aan als ons oog, om dit op te vangen gaan we dus een HDR maken.

 

Er bestaan ook meningsverschillen over het wel of niet samen gebruiken van HDR en Tonemapping. Bij HDR gaat men (meestal) drie opnames, één onderbelichte één juiste belichte en één overbelichte foto samenvoegen.

Hierdoor trekken we het dynamische bereik van de camera wel met enkele stops op. Een normale, degelijke camera, liefst full frame, haalt in het beste geval 8 à 9 stops verschil tussen de doortekening in de lichtste en de donkerste partijen. Wanneer we bv. een HDR maken met een -2 stops en een +2 stops opname gaan we het dynamische bereik (theoretisch) met 4 stops uitbreiden. Veel hangt af van de gebruikte software en de toepassing van de mogelijkheden ervan.

 

Een andere en veelal fout gebruikte techniek welke nogal eens verward wordt met HDR is de Tonemapping. Als door het toepassen van HDR de foto te flets wordt zijn er verschillende technieken om dit verschijnsel wat te verbloemen. Eén ervan is tonemapping. Tonemapping op zich dient dus niet om het dynamische bereik uit te breiden maar wel om meer dynamiek in een HDR- foto te krijgen.

Sommige fotografen overdrijven soms (bewust of niet) in de mogelijkheden van Tonemapping waardoor het resultaat van deze bewerking een surrealistische indruk geeft.

Ik maakte onderstaande beelden, uiteraard op statief en zoals altijd in RAW. De opnames zijn gemaakt rond 21u30, het was al vrij donker wat u kan zien aan de linker opname, deze is "normaal" belicht.

Ik stelde mijn camera in op een 0, -2 en +2 stops een combinatie welke mij met mijn camera het beste resultaat geeft.

Ik koos voor deze instellingen omdat de langste belichtingstijd voor mijn camera 30sec. is en ik niet hoger dan ISO 1600 wilde gaan moest ik met mijn diafragma gaan tot f 4,5 in de plaats van de (voor mezelf) gebruikelijke f8.

F4,5 - 8 sec ISO 1600

met EF 24-70 f/2.8L USM op 24mm

F4,5 - 2 sec ISO 1600

met EF 24-70 f/2.8L USM op 24mm

F4,5 - 30 sec ISO 1600

met EF 24-70 f/2.8L USM op 24mm

Hieruit is onderstaande foto samengesteld. Ik werkte met Photomatix Pro omdat naar mijn ervaring dit programma het best overweg kan met het zogenaamde "deghosting". Ik had een zwaan in mijn beeld, net voor de eerste brugpijler en dat dier was op me af gekomen tijdens de opnames. Hierdoor was ze te onscherp in het samengestelde beeld. Door de deghosting in Photomatix wat hoger te zetten werd ze netjes verwijderd.

De verdere aanpassingen in Lightroom kan je links naast de foto vinden.

opname van een brug over de Moezel in Zeltingen-Rachtig

Je zal merken in de Historie van Lightroom dat ik veel gewerkt heb met de kleur blauw. Dit komt omdat ik, wanneer ik in de Ontwikkelmodule "Elektronische proef" aanvinkte ik merkte dat het blauw zeer moeilijk afdrukbaar is met mijn printer-papier combinatie.

Omdat ik nogal een fan van zwart- wit ben heb ik me ook even buiten Lightroom naar Nik Silver Efex Pro gewaagd.

 

Waarom niet in Lightroom? Wel in Silver Efex kan je de contrasten veel genuanceerder afstellen dan in Lightroom.

 

Dit neemt niet weg dat ik achteraf toch nog een nabewerking gedaan heb in Lightroom, deze kan je hiernaast vinden.

Silver Efex toegepast op de HDR opname